Obec
Moravské Knínice

Změna velikosti písma

Drobečková navigace

Úvod > Obec > O obci > Naučná stezka > Naučná stezka II. okruh > Most nedostavěné dálnice Vídeň-Wroclav - zastavení 3

Most nedostavěné dálnice Vídeň-Wroclav, zastavení 3

 

 

mapycz-qr MOST.png

 

 

mapa most.pngNa mnoha místech naší republiky se nacházejí pozůstatky velkolepé stavby, jež se v dobách temných pro náš národ začala táhnout jako had od jihu k severu územím Moravy. Je to německá průběžná dálnice Vídeň – Vratislav.

 

V roce 1938 sahaly hranice Německé říše na jihu po Bratislavu a na severu po Ostravu. Němci si uvědomovali potřebu dopravního spojení Vídně se správním střediskem pruského Slezska, Vratislaví. Nejkratší cesta vedla přes Československo. Na základě mnichovské dohody z 30. září 1938 byla Republika Československá donucena odstoupit Německu velkou část svého území. V dodatku této dohody si německý kancléř Hitler vymínil také stavbu průběžné dálnice Vídeň – Vratislav. 320 km dlouhá autostráda měla územím druhé republiky pouze probíhat. Na sjezdech z dálnice měly být na našem území celnice.  Plány na stavbu byly vyhotoveny ještě roku 1938.

 

most dálnice.jpgAutostráda směřuje po trase Vídeň (Wien) – Láva nad Dyjí (Laa an der Thaya) – Mikulov (Nikolsburg) – Brno (Brünn) – Kuřim (Gureim) – Boskovice (Boskowitz) – Moravská Třebová (Mährish Trübau) – Lanškroun (Landskron) – Králíky (Grulich) – Kladsko (Glatz, Klodzko) – Vratislav (Breslau, Wroclaw). Jižně Brna se měla křížit s národní dálnici Praha – Jihlava – Brno (Žilina – Košice – Chust), dnešní D1, u Boskovic měla stát čtyřlístková křižovatka s budovanou dálkovou silnicí Plzeň – Moravská Ostrava.

 

Stavba probíhala od 11. dubna 1939 do 30. dubna 1942, kdy musela být kvůli ekonomické tísni a válečným neúspěchům nacistů přerušena. Válečné hospodářství Německa nemělo dost sil na dostavbu a po osvobození mělo obnovené Československo jiné priority a s dokončením dálnice nepočítalo.

 

MOST DÁLNICE IIChybějící dopravní tah má nahradit rychlostní komunikace R 43. Úkolem R 43 je propojit rychlostní silnici R 35 Hradec Králové – Olomouc – Lipník nad Bečvou s dálnicí D 1 u Brna a silnici R 52 do Rakouska. Kuřimskem prochází dálnice ve směru Všechovice – Drásov – Malhostovice – Čebín – Kuřim – Moravské Knínice – Jinačovice – Rozdrojovice – Kníničky.

 

Úsek dálnice v katastru Moravských Knínic stavěla firma Pittel & Brausewetter, Vídeň – Lanna, a.s., Praha. Zde protíná těleso dálnice zrušenou železniční trať Kuřim – Veverský Bítýška. Provoz na této železniční trati skončil v roce 1936, a proto nebylo třeba řešit její křížení s dálnicí.

 

Most přes potok Kuřimku v km 499,9 dálnice, stihla firma ještě postavit. Most přes silnici z Kuřimi do Moravských Knínic není ani založen, ale bezprostředně vedle silnice můžeme vidět dokonč

most dálnice

ené dálniční těleso (násyp). V těchto místech došlo z důvodu výstavby tělesa dálnice a dálničního mostu ke zboření pěti domů.

Za Moravskými Knínicemi dálnice pokračuje nejprve násypem a později zářezem k obci Jinačovice.

 

 

Stránky zdarma

Vytvořte si vlastní webové stránky zdarma na doméně www.moravskekninice.cz

Registrujte se zde

Inzerce_nakoleipesky.jpg

27. 4. Jaroslav

Zítra: Vlastislav

Zeptejte se zastupitelů

příspěvků: 3

Návštěvnost stránek

696529